ŠVOČ

Individuálne rozdiely v heuristickom usudzovaní

Autor: Mgr. Ivana Jakubová Školiteľ: Mgr. Roman Burič, PhD.

Abstrakt

Podľa modelu duálnej stratégie majú ľudia prístup k dvom spôsobom spracovávania informácii. Tí, ktorí využívajú štatistickú stratégiu, spracúvajú informácie na základe pravdepodobnostných informácií uložených v ich pamäti, oproti tým ľuďom, využívajúcich protipríkladovú stratégiu, ktorí posudzujú platnosť záveru na základe dostupných protipríkladov. Rozhodlli sme sa preto preskúmať podliehanie kognitívnym skresleniam prostredníctvom protipríkladovej stratégie usudzovania a porovnať jej predikčnú silu so známejšími prediktormi – kognitívna reflexia, číselná zdatnosť, mindware a detekcia konfliktu. Zistili sme štatisticky významný, silný vzťah medzi protipríkladovou stratégiou usudzovania a konfliktnými sylogizmami. Zároveň sa v našej práci protipríkladová stratégia ukázala ako najsilnejší prediktor kognitívnych skreslení. Výsledky práce naznačujú, že ľudia, ktorí využívajú protipríkladovú stratégiu usudzovania, sú menej náchylní voči kognitívnym skresleniam, majú vyššie skóre v teste kognitívnej reflexie, vyššiu číselnú zdatnosť a v našom prípade aj lepšie osvojený mindware.

Kľúčové slová

heuristika, kognitívna reflexia, kognitívne skreslenia, protipríkladová stratégia, štatistická stratégia.

Úvod

Vo všeobecnosti o sebe hovoríme ako o racionálne zmýšľajúcich tvoroch, ale neraz si zamieňame koreláciu s kauzalitou a nesprávne vyhodnocujeme pravdepodobnosť výskytu javov. V racionálnom myslení nám bránia určité prekážky, ktoré brzdia naše uvažovanie (Kahneman, 2011). Tieto prekážky dnes nazývame kognitívne skreslenia a práve tie stoja za mnohými omylmi, ktorých sa dopúšťame. Zdroj týchto skreslení má pôvod v heuristike, ktorá nie je vždy nevyhnutne zlá, ale je typická tým, že znižuje úsilie, napríklad skúmaním menšieho počtu informácií, čo môže viesť k skresleniu nášho úsudku (Gigerenzer, Gaissmaier, 2011).

Jedným z individuálnych rozdielov, ktorý hovorí o tom, ako budeme k heuristikám pristupovať, je miera zapojenia kognitívnych schopností do nášho usudzovania (Thompsonová, Johnson, 2014; Newman a kol., 2017). Predpokladá sa, že procesy produkujúce logické odpovede zaťažujú zdroje pracovnej pamäte, a preto si vyžadujú viac času (Thompsonová, Johnson, 2014). Teória duálnych procesov, ako vyplýva z názvu, popisuje dva druhy procesov. Procesy Typu 1 sú autonómne, rýchle, nezaťažujú kognitívnu kapacitu a do kategórie týchto procesov by sme mohli zaradiť niektoré procesy emocionálnej regulácie, riešenie špecifických adaptívnych, evolučných problémov a procesy implicitného učenia. Nazývame ich aj intuitívne. Procesy Typu 2 sú neautonómne, pomalé a ich definujúcou vlastnosťou je tzv. kognitívne oddelenie (cognitive decoupling) (Evans, Stanovich, 2013). Tento termín sa viaže so schopnosťou blokovať predošlé skúsenosti a dodržiavať formálne pravidlá (Stanovichom, Toplak, 2012). Procesy Typu 2 nazývame aj analytické. Podľa štandardne intervenčného modelu teórie duálnych procesov, procesy Typu 1 najprv vygenerujú intuitívnu, heuristickú odpoveď, ktorá zostáva v hre, pokiaľ procesy Typu 2 nezasiahnu, a neponúknu analytickú odpoveď (Evans, 2007). Predpokladá sa, že rýchla, počiatočná odpoveď Typu 1 je poháňaná heuristikou založenou na stereotypoch alebo bežných presvedčeniach. Teda v „konfliktných“ situáciách, keď stereotyp vyvoláva reakciu odlišnú od toho, aká by bola logická odpoveď, intuícia prináša chybnú odpoveď, pričom sa očakáva, že myslenie Typu 2 pretransformuje túto chybnú odpoveď na normatívnu (Bago, DeNeys, 2017). Schopnosť reflektovať otázku a potlačiť intuitívnu odpoveď sa nazýva kognitívna reflexia (Frederick, 2005).

Štúdie zaoberajúce sa detekciou konfliktu sa pokúšajú odpovedať na to, či sú ľudia citliví na vnútorný konflikt medzi analytickou a heuristickou odpoveďou. Zjednodušene povedané, tieto štúdie sa pokúšajú zistiť, či si ľudia, ktorí podľahli heuristike aspoň všimnú, že ich heuristická odpoveď je sporná (De Neys, 2014). Ukazuje sa, že ľudia, ktorých odpoveď je založená na heuristike, pri konfliktných verziách úloh (napr. syllogizmy) vykazujú zníženú dôveru vo svoju odpoveď, v porovnaní s nekonfliktnými verziami úloh (Šrol, De Neys, 2021).

Podľa Stanovicha (2018) však procesy Typu 1 môžu disponovať normatívnymi pravidlami a racionálnymi stratégiami, ktoré boli do takej miery praktizované, až sa stali automatickými, a ktoré môžu ihneď konkurovať, a často aj poraziť iné, nenormatívne odpovede. Tieto pravidlá Stanovich (2018) nazýva mindware. A práve stupeň inštancie mindware, teda miera do akej je aktivácia princípu automatizovaná môže byť rozhodujúca v tom, či ľudia potlačia svoju intuitívnu odpoveď. Ak v skutočnosti príslušný mindware nie je k dispozícii, pretože nebol naučený, podľa Stanovicha (2018) sa jedná skôr o prípad chýbajúceho mindwaru než zlyhania myslenia Typu 2.

Odlišný pohľad na heuristické usudzovanie prináša model duálnej stratégie, v ktorom nehrajú hlavnú úlohu kognitívne procesy, ale je to práve spôsob spracovania informácií, ktorý je rozhodujúci v tom, či ľudia podľahnú kognitívnemu skresleniu a zapoja sa do heuristikou vedeného usudzovania.

Model duálnej stratégie (Verschuerenom a kol., 2005)  predstavuje dve formy stratégií: štatistickú a protipríkladovú, pričom každá z nich odráža iný spôsob spracovávania informácií. Štatistická stratégia vychádza z pravdepodobnostných teórií ( pozri Oaksford a Chater, 2003) a usudzujúci, ktorí túto stratégiu využívajú, vytvárajú rýchle odhady pravdepodobnosti založené na asociatívnom prístupe k pravdepodobnostným informáciám. Protipríkladová stratégia má pôvod v teórii mentálnych modelov (pozri Johnson-Laird, Byrne, 2002)  a pri spracovávaní informácií si vyžaduje vytvorenie reprezentácie daného problému so zodpovedajúcim hľadaním potenciálnych protipríkladov. Verschueren a kol. (2005) popisujú proces uvažovania založený na pravdepodobnostných informáciách za heuristický, nenáročný mechanizmus, pretože predstavuje len malé zaťaženie pracovnej pamäte, zatiaľ čo mentálny model opisuje skôr analytický mechanizmus uvažovania, pretože sa predpokladá, že viac zaťažuje zdroje pracovnej pamäte. Štúdie skúmajúce interakcie medzi efektom skreslení a používaním stratégií zistili, že ľudia využívajúci štatistickú stratégiu vykazujú väčší efekt skreslení ako ľudia s protipríkladovou stratégiou (Markovits a kol., 2017a).

V nedávnej štúdii Thompsonová (2021) poskytla dôkazy, ktoré naznačujú, že použitie stratégie predstavuje individuálny rozdielový komponent v spracovaní informácií, ktorý je odlišný od kognitívnych schopností alebo pracovnej pamäte. Výsledky jej výskumu ukázali, že použitie stratégie vysvetľuje varianciu vo výkone úlohy zameranej na uvažovanie nad rámec tých, ktoré sú vysvetlené kognitívnou kapacitou. Pokiaľ išlo o zlepšenie výkonu v úlohe, medzi prvou odpoveďou, ktorú účastníci dávali pod časovým tlakom a druhou odpoveďou, kedy účastníci mali voľný priestor na uvažovanie, kognitívna kapacita nevysvetlila žiadnu varianciu oproti použitiu stratégie. Existuje teda dôvod očakávať, že použitie jednej zo stratégií uvažovania hrá nezávislú úlohu vo výkone v uvažovaní nad rámec toho, čo sa tradične vysvetľuje teóriami duálnych procesov (Thompsonová, 2021).

Metódy

Výskumný súbor

Do nášho výskumu sa zapojilo 106 respondentov, ktorí boli oslovení prostredníctvom e-mailovej komunikácie a sociálnych médií, pričom bol využitý lavínový výber. Respondenti vyplnili dotazník v online priestore, prostredníctvom platformy Google Forms. Vek respondentov sa pohyboval v rozmedzí od 18 do 53 rokov (M = 28,09; SD = 8,12), pričom priemerný vek mužov (N = 42) bol 28,43 (SD = 9,54) a priemerný vek žien (N = 64) bol 24,53 (SD = 6,67) roka. Na základe údajov od respondentov bolo najvyššie dosiahnuté vzdelanie 3. stupňa vysokej školy (N = 2; 1,9%), ďalej 2.stupňa vysokej školy (N = 23; 21,7%) a 1. stupňa vysokej školy (N = 18; 17%), za tým nasledovalo stredoškolské vzdelanie s maturitou (N = 58; 54,7%) a najnižšie dosiahnuté vzdelanie bolo základoškolské (N = 5; 4,7%).

Výskumné metódy

Test kognitívnej reflexie. Tento test je navrhnutý na meranie kognitívnej reflexie. Pôvodnú verziu, ktorá obsahovala tri položky vytvoril Frederick (2005): CRT (Cognitive Reflection Test). V našej práci sme použili jeho rozšírenú verziu. Tá sa skladala zo 6 položiek. Slovenskú verziu sme prevzali od Buriča a Šrola
(2020). Vnútorná konzistencia CRT
α = 0,72 je vyhovujúca. Príklad: Bageta a limonáda dokopy stoja 2,90 €. Bageta stojí o dve eurá viac ako limonáda. Koľko centov stojí limonáda?

Diagnostický dotazník stratégie usudzovania SAP (Strategy Assesment Problems) je nástroj vytvorený Markovitsom, Forguesom a Brunetom (2012). Tvorí ho súbor 13 problémov, ktoré slúžia na hodnotenie používania jednej z dvoch usudzovacích stratégií.

Každý problém popisuje kauzálne podmienený vzťah zahrňujúci nezmyselné výrazy, ktoré nesú informácie týkajúce sa relatívneho počtu prípadov z 1000 pozorovaní. Respondentom sa následne predloží záver, na základe ktorého majú posúdiť logickú platnosť. Využili sme Slovenskú verziu zo štúdie Buriča (v tlači). Vnútorná konzistencia SAP α = 0,75 je vyhovujúca. Príklad: 

Skupina botanikov, ktorí študovali rôzne rastliny na Kronuse, zistila, že majú jedinečnú vlastnosť:

Ak rastlinu vytrhnete, tak zasvieti.
Pri posledných 1000 pozorovaniach vedci pozorovali, že:
915-krát boli rastliny vytrhnuté a zasvietili.
85-krát neboli rastliny vytrhnuté a zasvietili.

Na základe týchto informácií Ján uvažoval takto:
Ak vytrhnete rastlinu, tak zasvieti.
Pozorovanie: Rastlina zasvietila.
Záver: Rastlina bola vytrhnutá.
Je podľa vás s možné tento záver logicky vyvodiť z poskytnutých informácií?
Áno
Nie

Sylogizmy. V našej práci bolo použitých celkom osem sylogizmov, pričom jeden sa skladá z dvoch premís a jedného záveru a respondent je potom požiadaný, aby usúdil, či záver logicky vyplýva z daných premís. Z celkového počtu sylogizmov bola polovica konfliktná a zvyšné štyri boli nekonfliktné. Príkladom konfliktnej verzie je: 

Premisa prvá: všetky písacie potreby potrebujú atrament,
Premisa druhá: ceruzky sú písacie potreby,
Záver – ceruzky potrebujú atrament.

Ako kontrolnú podmienku sme použili nekonfliktné sylogizmy, pričom ich premisy sú logicky správne a zároveň aj pravdivé, takže medzi pravdivosťou záveru a logickou štruktúrou problému nie je konflikt. Verzia, ktorú sme použili pochádza pôvodne z výskumu Bago a De Neys (2017), slovenskú verziu sme prevzali od Buriča a Šrola (2020). Vnútorná konzistencia konfliktných sylogizmov α = 0,89 je veľmi dobrá.

Mindware. Na preskúmanie prítomnosti mindwaru u respondentov sme použili neutrálne verzie sylogizmov, ktorých autormi sú Burič a Šrol (2020). Vnútorná konzistencia mindwaru α = 0,46 je pomerne nízka. Výsledky doplňujúcej analýzy ukázali, že po odstránení položiek 2 a 4 by sa hodnota α zvýšila na α = 0,59 a α = 0,55.

Test číselnej zdatnosti. Testom číselnej zdatnosti sme u respondentov merali štatistickú gramotnosť. V pôvodnej verzii bol vytvorený Cokelym a kol. (2012): BNT (The Berlin numeracy test). Do slovenčiny sme si ho preložili sami. Vnútorná konzistencia BNT α = 0,59 je pomerne nízka. Príklad: Predstavte si, že 50-krát hodíte 5-stennou kockou. V koľkých z týchto 50 hodov by v priemere padlo na tejto 5-stennej kocke nepárne číslo (1, 3, alebo 5)?  V ______ z 50 hodov.

Schopnosť detekcie konfliktu. Detekciu konfliktu sme merali pomocou 10 bodovej likertovej škály, pričom na tejto stupnici mali respondenti posúdiť nakoľko si sú istí, že odpoveď, ktorú zvolili bola správna. Stupnica začínala od 0 = „Vôbec si nie som istý.“ a končila na 10 = „Som si úplne istý.“ Tieto škály nasledovali vždy za sylogizmom. Vnútorná konzistencia detekcie konfliktu α = 0,84 je veľmi dobrá.

Demografický dotazník. Súčasťou demografického dotazníka boli otázky zamerané na pohlavie, vek a najvyššie dosiahnuté vzdelanie.

Výsledky

Všetky analýzy boli realizované v programe JAMOVI . Výsledky uvádzame nižšie.

Pomocou t-testov sme zistili, či respondenti skutočne podliehali skresleniam a či boli schopní detekcie konfliktu. Pozreli sme sa konkrétne na to, ako ľudia skórovali v konfliktných a nekonfliktných úlohách sylogizmov, teda na to, či presnosť pri konfliktných verziách bola horšia. Použili sme Studentov t-test a zistili sme, že skóre pri nekonfliktných sylogizmoch (N = 106; M = 3,59; SD = 0,69) bolo vyššie (t (105) = -10,54; p < 0,001) ako pri konfliktných (N = 106; M = 1,89; SD = 1,60), tento rozdiel je veľký (d = -1,72). Tieto výsledky môžeme interpretovať tak, že sme potvrdili, že ľudia, ktorí podľahli kognitívnemu skresleniu, mali v priemere vyššie skóre pri nekonfliktných ako pri konfliktných sylogizmoch. Taktiež sme Studentov t-test použili na detekciu konfliktu a zistili sme, že skóre pri istote v konfliktných sylogizmoch (N = 106; M = 8,71; SD = 1,61) bolo nižšie (t (105) = -3,21; p < 0,001), ako pri istote v nekonfliktných sylogizmoch (N = 106; M = 9,02; SD = 1,42), čím sme zistili, že respondenti konflikt detekovali. Tento rozdiel je malý.

Po zhodnotení t-testov sme ako druhú urobili korelačnú analýzu. V nej sme sa pozreli na korelácie medzi konfliktnými sylogizmami, ktorými sme merali podliehanie kognitívnym skresleniam a nezávislými premennými: kognitívna reflexia, protipríkladová stratégia, mindware, číselná zdatnosť a detekcia konfliktu. Ako vyplýva z tabuľky 1 okrem detekcie konfliktu všetky nezávislé premenné vykazujú štatisticky významné korelácie.

Pri overovaní hypotéz sme postupovali nasledovne:

H1: Predpokladáme, že používanie protipríkladovej bude významne štaisticky korelovať s konfliktnými verziami syllogizmov.

Pre otestovanie hypotézy H1 sme použili Pearsonov korelačný koeficient. Hypotéza H1 sa nám potvrdila. Zistili sme štatisticky významný, silný vzťah medzi protipríkladovou stratégiou usudzovania a konfliktnými sylogizmami (r = 0,5, p < 0,001, N = 75). Na základe týchto výsledkov môžeme povedať, že ľudia používajúci protipríkladovú stratégiu sú menej náchylnejší na podľahnutie kognitívnym skresleniam. Tieto výsledky sú v súlade s Markovitsom (2017b).

H2: Predpokladáme, že protipríkladová stratégia usudzovania bude významným prediktorom individuálnych rozdielov v podliehaní kognitívnym skresleniam nezávisle už od známych preditorov.

Na otestovanie hypotézy H2 sme použili regresnú analýzu. V regresii sme do modelu pridávali premenné v dvoch krokoch, aby sme sa pozreli na to, ako sa zmení sila predikčného modelu po tom, čo tam pridáme stratégie. Na základe údajov v tabuľke 2 môžeme vidieť, že test číselnej zdatnosti (β = 0,32) spolu s testom kognitívnej reflexie (β = 0,28) boli v prvom kroku modelu signifikantnými prediktormi. Aj napriek tomu, že mindware vykazuje silnú koreláciu so sylogizmami v tabuľke 1, CRT a BNT sa ukázali ako silnejšie prediktory v prvom kroku modelu regresie. Tento model vedel v prvom kroku vysvetliť 30,4 % celkovej variancie. V druhom kroku, po pridaní protipríkladovej stratégie (β = 0,32 ), sa táto premenná ukázala byť najsilnejším prediktorom, čím sa zároveň znížila prediktívna sila testu kognitívnej reflexie. Aj napriek tomu, že pri korelačnej analýze (tabuľka 1) môžeme vidieť signifikantné vzťahy medzi našou závislou premennou a nezávislými premennými, na základe týchto údajov (tabuľka 2) môžeme povedať, že protipríkladová stratégia dokáže predikovať podliehanie kognitívnym skresleniam nad mieru predikcie ostatných nezávislých premenných, čím nám potvrdila hypotézu H2. Tento model vedel v druhom kroku vysvetliť 37,2 % variancie. Zároveň sú tieto výsledky v zhode s Thompsonovou a Markovitsom (2021).

Diskusia

Na individuálne rozdiely v zapojení sa do heuristického usudzovania môžeme nazerať z pohľadu teórií duálnych procesov, ktoré hovoria o existencii dvoch procesov. Jedného analytického, ktorý je známi tým, že na svoje operovanie potrebuje kognitívne schopnosti ako pracovná pamäť, kognitívna kontrola a druhého intuitívneho, ktorý operuje rýchlo a bez vynaloženej námahy a vykazuje korelácie s podliehaním kognitívnym skresleniam (Kahneman, 2011). Iný pohľad na tieto rozdiely prináša model duálnej stratégie, navrhnutý Verschuerenom a kol. (2005), pričom podľa tohto modelu majú ľudia prístup k dvom spôsobom spracovávania informácií. Štatistická stratégia odráža spôsob spracovávania informácií založený na asociatívnom prístupe k pravdepodobnostným informáciám, tzn., že ľudia vyvodia záver na základe toho, ako veľmi pravdepodobný je. Na druhej strane protipríkladová stratégia usudzovania predpokladá, že predtým, než vyvodíme akýkoľvek záver, si vytvoríme reprezentáciu daného problému a záver vyvodíme alebo odmietneme na základe toho, či sme schopní k nemu vytvoriť protipríklad. Zjednodušene, ľudia s protipríkladovou stratégiou usudzovania odmietnu taký záver, ku ktorému si sú schopní vygenerovať protipríklad.  Výsledky nášho výskumu naznačujú, že použitie protipríkladovej stratégie usudzovania bolo oproti testu kognitívnej reflexie, testu číselnej zdatnosti, mindware a detekcii konfliktu najsilnejším prediktorom podliehania kognitívnym skresleniam. Napriek signifikantným koreláciám, ktoré vykazovali CRT a mindware spolu s konfliktnými sylogizmami, toto nebol prípad v regresnej analýze, ktorú sme realizovali v dvoch krokoch, pričom v prvom kroku CRT spolu aj s BNT zostal oproti mindware signifikantnými prediktormi. V druhom kroku po pridaní stratégií sa práve ony ukázali byť najsilnejším prediktotom v podliehaní kognitívnym skresleniam, čo je aj v súlade s výskumom Thompsonovej a Markovitsa (2021). Z toho usudzujeme, že spôsob spracovávania informácií, tak ako to navrhuje model duálnej stratégie, sa javí byť ešte významnejším prediktorom v mechanizme podliehania kognitívnym skresleniam, ako kognitívne schopnosti v teórií duálnych procesov. Avšak, zároveň to môže znamenať, že ľudia, ktorí využívajú protipríkladovú stratégiu dokážu lepšie potlačiť chybnú intuíciu, teda chybnú odpoveď vygenerovanú procesmi Typu 1, alebo ďalšia možná interpretácia je taká, že využívanie tejto stratégie môže viesť k správnej logickej intuícií (Bago, De Neys, 2017,2019) – normatívnej odpovedi vygenerovanej procesmi Typu 1. Taktiež vzhľadom na vysokú koreláciu medzi kognitívnou reflexiou a protipríkladovou stratégiou konštatujeme, že ľudia, ktorí využívajú túto stratégiu, nielenže majú nižšiu pravdepodobnosť podľahnutiu kognitívnym skresleniam, ale zároveň dosahujú vyššie skóre v teste kognitívnej reflexie a okrem toho, na základe korelácií s ostatnými premennými, majú vyššiu číselnú zdatnosť a v našom prípade sa zdá, že majú aj lepšie osvojený mindware. Napriek tomu, že detekcia konfliktu sa považuje za významnú premennú vo výskume podliehania kognitívnym skresleniam sa zdá, že nekoreluje s usudzovacími stratégiami a v našom prípade sa ukázala byť nesignifikantným prediktorom. Avšak vzťahy detekcie konfliktu s inými premennými sú nejasné aj v iných štúdiách (Šrol, De Neys, 2021; Burič, Konrádová, 2021). V našom prípade, nekorelovala ani s výkonom v konfliktných sylogizmoch t.j. s úlohami, ktoré navodzovali kognitívne skreslenia. Pravdepodobne by sme potrebovali iný spôsob merania, alebo táto detekcia nie je takým významným faktorom ako to modely predpokladajú.

Čo sa heuristického usudzovania týka, tak naše výsledky potvrdzujú a sú v smere výsledkov Markovitsa (2017b) a síce, používanie protipríkladovej stratégie vedie k nižšej pravdepodobnosti podliehania kognitívnym skresleniam. Tieto výsledky môžeme interpretovať aj tak, že ľudia, ktorí sú schopní vygenerovať si protipríklad k domnelému záveru, sú menej náchylní na podľahnutie kognitívnym skresleniam ako ľudia, ktorí závery akceptujú na základe toho, ako veľmi pravdepodobné sú.

Medzi limitácie uvádzame pomerne nízke hodnoty vnútornej konzistencie mindwaru a detekcie konfliktu. Možnou limitáciou je taktiež využitie iba jedného typu úloh zameraného na usudzovanie, z čoho plynie aj odporúčanie pre ďalší výskum, v ktorom by sa preskúmanie protipríkladovej stratégie, kognitívnych schopností a ostatných prediktorov nemalo robiť iba pri sylogizmoch, resp. jedenej úlohe, ale vo viacerých úlohách zameraných na usudzovanie napr. v úlohe zanedbania menovateľa a/alebo iných. Podľa nášho názoru by to mohlo vniesť ešte väčšie svetlo do tejto problematiky. Medzi limitácie môžeme zaradiť aj čas, ktorý bol potrebný na vyplnenie celého dotazníka, ktorý sa pohyboval cca okolo jednej hodiny.

Tento výskum môže slúžiť ako pilotná verzia pre väčší výskum, v ktorom by bolo vhodné preskúmať tieto premenné na početnejšom výskumnom súbore. Zároveň týmto výskumom, veríme, že prispievame do debaty o tom, ako rozdiely v použití stratégie odrážajú rozdiely v usudzovaní. Významnosť tejto práce vnímame aj v tom, že si uvedomujeme, ako veľmi dôležitá debata o heuristikách je vzhľadom na množstvo chýb a skreslení, ktoré nám do nášho úsudku môže vniesť. Preto vedieť o existencii ďalšieho spôsobu, ktorým máme potenciál odhaliť náchylnosť voči nim, je prínosné nie len pre jednotlivca ako takého, ale aj spoločnosť ako celok.

Literatúra

Bago, B.,  De neys, W. (2017). Fast logic?: Examining the time course assumption of dual process theory. Cognition, 158, 90–109. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2016.10.014

Burič, R. (in press) Logical Intuitions: Reasoning strategy and mindware automatization as predictors of logically correct intuitive judgment. Institute of Experimental Psychology, Centre of Social and Psychological Sciences, Slovak Academy of Sciences.

Burič, R.,  Šrol, J. (2020). Individual differences in logical intuitions on reasoning problems presented under two-response paradigm. Journal of Cognitive Psychology, 32, 1–18. https://doi.org/10.1080/20445911.2020.1766472

Cokely, E. T.,  Galesic, M.,  Schulz, E., Ghazal, S., Garcia-Retamero, R. (2012). Measuring risk literacy: The Berlin numeracy test. Judgment and Decision Making, 7 (1),  25–47. https://doi.org/10.1017/S1930297500001819

De neys, W. (2014). Conflict detection, dual processes, and logical intuitions: Some clarifications. Thinking and Reasoning, 20 (2), 169-187. https://doi.org/10.1080/13546783.2013.854725

Evans, J.S.B.T. (2007). On the resolution of conflict in dual process theories of reasoning. Thinking & Reasoning, 13 (4), 321-339. https://doi.org/10.1080/13546780601008825

Evans, J.S.B.T.,  Stanovich, K. (2013). Dual-Process Theories of Higher Cognition. Perspectives on Psychological Science, 8, 223–241. https://doi.org/10.1177/1745691612460685

Frederick, S. (2005). Cognitive Reflection and Decision Making. Journal of Economic Perspectives, 19 (4), 25–42. https://doi.org/10.1257/089533005775196732

Gigerenzer, G. – Gaissmaier, W. (2011). Heuristic Decision Making. Annual

Review of Psychology, 62(1) 451–482. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120709-145346

Gilovich, T.,  Griffin, D. (2002). Introduction – Heuristics and Biases: Then and Now. In: T. Gilovich – D. Griffin – D. Kahneman (Eds.), Heuristics and Biases: The Psychology of Intuitive Judgment (pp. 1–18). Cambridge: Academic Press.

Johnson-Laird, P. N., Byrne, R. M. J. (2002). Conditionals: A theory of meaning, pragmatics, and inference. Psychological Review, 109 (4), 646–678. https://doi.org/10.1037/0033-295x.109.4.646

Kahneman, D., Tversky, A. (1973). On the Psychology of Prediction. Psychological Review, vol. 80 (4), 237–251. https://doi.org/10.1037/h0034747

Markovits, H,  Brisson, J. – De Chantal, P-L., Thompson, V. A. (2017b). Interactions between inferential strategies and belief bias. Memory & Cognition45(7), 1182–1192. https://doi.org/10.3758/s13421-017-0723-2

Markovits, H. – Barrouillet, P. (2002). The Development of Conditional Reasoning: A Mental Model. Developmental Review, 22, 5-36. https://doi.org/10.1006/drev.2000.0533

Markovits, H.,  Forgues, H. L., Brunet, M.-L. (2012). More evidence for a dual- process model of conditional reasoning. Memory & Cognition, 40 (5), 736–747. https://doi.org/10.3758/s13421-012-0186-4

Markovits, H., Brisson, J., De chantal, P.L. (2017a). Logical reasoning versus information processing in the dual-strategy model of reasoning. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition, 43, 72-78. DOI: 10.1037/xlm0000291

Newman, I. – Gibb, M. – Thompson, V. (2017). Rule-Based Reasoning Is Fast and Belief-Based Reasoning Can Be Slow: Challenging Current Explanations of Belief-Bias and Base-Rate Neglect. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 43 (7),  1154-1170. https://doi.org/10.1037/xlm0000372

Oaksford, M.,  Chater, N. (2003). Conditional probability and the cognitive science of conditional reasoning. Mind & Language, 18, 359–379. https://doi.org/10.1111/1468-0017.00232

Stanovich, K. E. (2018). Miserliness in human cognition: the interaction of detection, override and mindware. Thinking & Reasoning, 24 (4),  423-444. https://doi.org/10.1080/13546783.2018.1459314

Thompson, V. A. (2021). Eye-tracking IQ: Cognitive capacity and strategy use on a ratio- bias task. Cognition, vol. 208. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2020.104523

Thompson, V. A., Markovits, H. (2021). Reasoning strategy vs cognitive capacity as predictors of individual differences in reasoning performance. Cognition, 217. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2021.104866

Thompson, V., Johnson, S. (2014). Conflict, metacognition, and analytic thinking. Thinking & Reasoning, 20, 215–244. https://doi.org/10.1080/13546783.2013.869763

Verschueren, N., Schaeken, W.,  D’ ydewalle, G. (2005). Everyday conditional reasoning: A working memory–dependent tradeoff between counterexample and likelihood use. Memory & Cognition, 33, 107-119. https://doi.org/10.3758/BF03195301

Externí autori
+ posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *