Študent psychológie radí

Keď štúdium spaľuje a ako sa proti tomu brániť?

Zápočty, skúšky, projekty (prezentovanie), záverečné práce…poznáme to všetci. Aj my, študenti a študentky psychológie. Vraví sa, že diamanty vznikajú pod tlakom, ktorý je zárukou kvality. S podobným tlakom sa stretávame aj na akademickej pôde, ktorý tlačí študentov posúvať sa vpred, no niekedy ich nemilosrdne páli!

Vyhorenie sa týka každého z nás

Reč je o syndróme vyhorenia, ktorý psychológia spoznala v sedemdesiatych rokoch minulého storočia vďaka vlastnej skúsenosti psychoanalytika Herberta J. Freudenbergera. Čo však syndróm vyhorenia znamená? Maslachová a Jackson uvádzajú, že ide o multidimenzionálny chronický syndróm vyznačujúci sa úplným psychickým a fyzickým vyčerpaním a odťažitým správaním v práci, ktorý sa prejavuje ako výsledok prolongovaného interpersonálneho stresu a emočného vyčerpania (in Plevová, 2022). 

Kde sa s ním môžeme stretnúť? Syndróm vyhorenia sa dlhé desaťročia spája s prácou človeka a to najmä v pomáhajúcich profesiách ako všeobecné lekárstvo, ošetrovateľstvo, záchranné zložky a iné služby spoločnosti, ktoré sú medziľudsky stresujúce, psychicky i fyzicky vyčerpávajúce a emocionálne náročné.

V poslednej dobe sa však viaceré výskumy zameriavajú na skúmanie syndrómu vyhorenia práve u vysokoškolských študentov (Alexandrova-Karamanova et al., 2016; Rosales Ricardo et al., 2021…). Podľa Pinesa (1980) a Meiera (1985) je akademický syndróm vyhorenia vnímaný ako prečerpanie energie študentov v dôsledku dlhodobého akademického tlaku a záťaže, postupná strata nadšenia pre akademickú prácu, ľahostajnosť a odcudzenie od spolužiakov a nedostatok nadšenia pre akademickú prácu. Otázne ale ostáva, čo spôsobuje syndróm vyhorenia aj u študentov vysokých škôl?

Odkiaľ sa vyhorenie berie?

Medzi najčastejšie možné podnety, ktoré stoja za syndrómom vyhorenia môžeme považovať napr. (Rockwell, 2024; Chong,Foo, Chua, 2025):

Niekedy býva náročné pre náš študentov a študentky nájsť v sebe silu a dať si STOP-ku. Postarať sa o seba či dbať na svoju duševnú pohodu. Nechuť a demotivácia spojená so syndrómom vyhorenia je pre študentov a študentky veľmi dobre známa. Po naskočení na zabehnutý „univerzitný vlak“ zisťujeme, ako funguje vzdelávanie na univerzite a celý univerzitný život. Nie je ľahké prispôsobiť sa novým požiadavkám, očakávaniam, stíhať tempo, ktoré je nastavené. Preto je v poriadku mať pochybnosti, alebo si uvedomiť, že vykonané rozhodnutie nie je podľa našich predstáv (Vilhauer, 2024; Gong, Wang, Zhong, Shao, 2025). 

Nepríjemné pocity, ktoré sa objavujú v našich životoch, ako napr. nechuť študovať, vyčerpanie, únava, frustrácia, ľahostajný prístup k učeniu a seminárnym prácam, sú úplne prirodzené (Rockwell, 2024). Tieto pocity neprichádzajú zo dňa na deň. Prídu pomaly, častokrát nečakane. No pre mnohých z nás je ťažké a nepríjemné ukázať svoju „zraniteľnosť“. V momentoch, kedy máme pocit vyhorenia, je dôležité vedieť sa postarať o svoj skoro vyhasnutý plamienok.

Ako horieť a nevyhorieť?

Nižšie sme pre vás pripravili odporúčania, ako predchádzať syndrómu vyhorenia. Dôležité je brať na vedomie aj to, že uvedené odporúčania nie sú univerzálne platné, t. z. niekomu môžu fungovať a iným zas nie. Veríme, že v tomto článku nájdete inšpiráciu k starostlivosti o seba (Dahleen, 2025; Rockwell, 2024; Vilhauer, 2024; Barrow, 2023).

Tip 1

Odborná pomoc – spolu s odbornou pomocou môžete zvládnuť a predchádzať syndrómu vyhorenia. Odborníci vám budú na vašej ceste oporou k tomu, aby ste opäť našli „plamienok“ v sebe a vedeli sa oň dobre postarať.

Tip 2

Deň pre seba – skúste si spraviť deň pre seba, počas ktorého budete k sebe láskavý/láskavá a budete robiť len to, čo máte naozaj rád/rada.

Tip 3

Time-management – správny časový harmonogram môže študentom a študentkám adekvátne rozdeliť čas medzi akademický a osobný život. Dokonca výskumy naznačujú, že efektívny časový harmonogram znižuje úroveň stresu a podporuje lepšie akademické výsledky (Parker, Salmela-Aro, 2020). Nesnažme sa riadiť čas, nechajme samých seba, aby sme boli časom riadení.

Tip 4

Oddych a spánková hygiena – vďaka dostatočnému oddychu a kvalitnému spánku vaše telo dokáže nielen „dobiť si baterky“, ale rovnako sa pripraviť na zvládanie náročných momentov (Wang, Fan, 2023).

Tip 5

Realistické ciele a pohľad na svet – realistické ciele dokážeme oveľa ľahšie zvládnuť ako tie, ktoré sú nad rámec našich zručností.

Tip 6

School-life balance – udržiavanie si rovnováhy medzi školským a osobným životom môže viesť k vyššej duševnej pohode, spokojnosti a tak predchádzame syndrómu.

Tip 7

NIE – vedieť povedať NIE a nastaviť druhým hranice je veľmi náročné. Ak cítite, že je toho na vás veľa, máte plné právo odmietnuť pomoc spolužiakom, participáciu na projektoch a iných školských aktivitách.

Tip 8

Harmonizácia požiadaviek a zdrojov – rovnováha množstva požiadaviek, ktoré sú na vás kladené a množstva zdrojov (energia, čas, chuť chcieť…), ktorými disponujete, musí byť dodržaná. Ak dôjde k narušeniu harmónie, žiadna z techník nebude plne funkčná.

Už sme to veľakrát počuli, že syndróm vyhorenia nie je známkou slabosti, ale znakom, že sme dlho boli silní a snažili sme sa urobiť maximum pre našu prácu. V prostredí plnom očakávaní a tlaku je veľmi dôležité nezabúdať na seba. Každý z nás má právo spomaliť alebo zastaviť a postarať sa o svoj „vnútorný plameň“. Na záver chceme ešte pripomenúť, že vaša vnútorná pohoda je dôležitejšia ako váš ďalší deadline.  

Ak vás téma syndrómu vyhorenia zaujala, 11/11 členov a členiek redakcie časopisu Psychopis odporúča vypočuť si podcast Nevyhorení.  

Citát k vyhoreniu Jaro Křivohlavý (1998) “Burnout môže byť síce na jednej strane mimoriadne bolestivým a ťaživým zážitkom, na druhej strane však tam, kde sa s ním múdro zaobchádza, dá sa burnout prekonať. Môže sa dokonca stať prvým krokom k zlepšeniu povedomia o tom, kým sme.

Zdroje

Alexandrova-Karamanova, A., Todorova, I., Montgomery, A., Panagopoulou, E., Costa, P., Baban, A., Davas, A., Milosevic, M., & Mijakoski, D. (2016). Burnout and health behaviors in health professionals from seven European countries. International Archives of Occupational and Environmental Health, 89(7), 1059–1075. 
https://doi.org/10.1007/s00420-016-1143-5
Barrow, M. (november 2023). How to avoid academic burnout for students. Získané 16.04.2025 z 
https://www.luxurystudenthomes.co.uk/how-to-avoid-academic-burnout/
Dahleen, A. (marec 2025). How to Handle Academic Burnout: 10 Tips. Získané 16.04.2025 z 
https://sayhellocollege.com/blog/how-to-handle-academic-burnout/
Gong, Z., Wang, H., Zhong, M., Shao, Y. (2025). College students’ learning stress, psychological
resilience and learning burnout: status quo and coping strategies. BMC psychiatry, 23 (1), 389. Chong, L. Z., Foo, L. K., Chua, S. (2025). Student Burnout: A Review on Factors Contributing to Burnout Across Different Students Populations. Behavioral Sciences, 15(2), 170.
Křivohlavý, J. (1998). Jak neztratit nadšení. 1. Vyd. Grada Publishing a.s.
Parker, P. D., & Salmela-Aro, K. (2020). Developmental processes in school burnout: A comparison of major developmental models. Learning and Instruction, 63, 101209.
Plevová, I. (2022). Syndrom vyhoření. In L. Jochmannová, T. Kimplová (eds.) a kol., Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty (pp. 85-101). Grada Publishing a.s.
Rockwell, L. (marec 2024). College Burnout: Symptoms, Causes, & How to Deal With It. Získané 16.04.2025 z
https://www.choosingtherapy.com/college-burnout/ 
Rosales-Ricardo, Y., Rizzo-Chunga, F., Mocha-Bonilla, J., & Ferreira, J. P. (2021). Prevalence of burnout syndrome in university students: A systematic review. Salud Mental, 44(2), 91–102. 
https://doi.org/10.17711/sm.0185-3325.2021.013
Vilhauer, M. (jún 2024). Dealing with Academic Burnout. Získané 15.04.2025 z
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-discomfort-zone/202406/dealing-with-academic-bu

Natália Marková
+ posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *